Heavy:
Som tung kampvogn, eller heavy kampvogn om man vil, er der alt afhængig af kortet visse steder, der er givne at køre hen. I en random kamp, random battle, standard ligger de mere eller mindre faste for hvert kort. Ensk, cirka midten, men i de første rækkers side, For Mountain Pass og Fjords er det oftest den sydlige pynt, det samme gælder vinterbanen Arctic Region. Og for Fisherman's bay, Highway, Lakeville, for eksempel, er det landsbyerne der er for toptier heavy kampvogne.

Mediums
Mellemtunge kampvogne er på alle kort, supplerende ildeffekt. I forhold til heavierne skal de holde sig noget i baggrunden, da deres pansring ikke er helt så tyk som de tunge kampvogne. Til gengæld, er mange medium kampvogne udstyret med højere ladehastighed. Hvor én heavy, eller tung kampvogn, kan fyre et skud af, kan en medium, eller mellemtung kampvogn fyre to til tre skud af, fordi den er hurtigere til at få ladt hvert enkelt skud. Muligvis, giver hvert enkelt skud ikke helt så meget i skade, men hvis der er flere skud, placeret de rigtige steder på en fjendtlig kampvogn, vil det alligevel kunne flytte noget i sidste ende og tage den kampvogn mere ud af funktion.

Lights/scouts
Mange light kampvogne betragtes som scouts i de højere tiers. Taktikken her, er at finde gode steder på banen, hvorfra man kan opdage alle fjendtlige kampvogne omkring sig.
Hvis du kører i en light kampvogn og har fået scout-rollen, vil du opnå 50% af de xp, de andre kampvogne får ind for at beskadige og ødelægge fjendtlige kampvogne, som du har spottet og lyser op til dem.
Hvis du ikke kan modstå fristelsen for at trykke på aftrækkeren og afgive et skud, er du nødt til at køre bagud. Du skal stå 15 meter bag buskene, du ellers gemmer dig i, for at kunne skyde og samtidig forblive uset. Hvis du kan se den fjendtlige kampvogns røde omrids gennem busken, har du den rigtige minimumsafstand.
Scouts'ne er små lede labanner. Som scout handler det om at enten forblive uset og forholde sig helt i ro, eller hele tiden at være i bevægelse. Vælger du at ty til den sidste mulighed, fordi at kortet og situationen tillader det, skal du huske på som scout, der møder en fjendtlig kampvogn hele tiden at skifte position og dukke op nye steder. Andre kampvogne har en lavere dreje hastighed på deres tårn, eller måske hele kampvognen og i den tid kan du med fordel få sigtet ind og afgivet et skud eller to, inden du er nødt til at køre tilbage i skjul igen.

Tankdestroyers
Mange brokker og beklager sig over tankdestroyers. At de er "campere" og så meget andet, men faktisk er det tankdestroyerens opgave at blive tilbage, og lange en god portion skade ud til de fjendtlige kampvogne der måtte være for tæt på. Det er også oftest td'ernes opgave at beskytte eventuelt artilleri.
Pansringen på mange tankdestroyers er ikke særlig tyk, men til gengæld, skal man ved mødet af en tankdestroyer passe godt på.

Artilleri
Den sidste rolle der er at udfylde er artilleri. Som vi allerede har været inde på er et stykke artilleri noget af holdets blødeste, men samtidig også farligste ildkraft der findes. Derfor handler det om for et hold, at beskytte artilleriet. Lykkes det for holdet, kan artilleriet bidrage med farlige granater der lander lige oppefra. Skulle din kampvogn eksplodere lige pludselig og du tænker; "hvor i al verden kom det fra?!" og der ikke er nogen tegn på at andre kampvogne et eller andet sted kunne få dig, ja, så kan du være blevet ødelagt af en artilleri-granat.
Trykker du på SHIFT- tasten og kommer i sigtekorns-mode, vil du opdage, at arilleriets sigtekorn er kortet i fugleperspektiv. Musens bevægelser styrer kamara-vinkler generelt og hvor sigtet skal hen. Når en kamp starter, plejede jeg tidligere lige at køre sigtet rundt på banen for at se hvilke steder jeg kunne nå fra min position.
Som arty er det især på de højere tiers vigtigt at du husker efter hvert skud at skifte position, relocate. På denne måde kan fjendens artilleri ikke bruge counterfire og regne sig frem til din position, udfra projektilbanen.

Til sidst lidt generelle tips.
Har du artilleri på dit hold, så beskyt det, efter bedste evne, så vil artilleriet også hjælpe dig, når du er i knipe i kampens hede, hvis det er dem muligt.
Sørg for at lyse fjendtlige mål op for dit artilleri, eventuelt gå efter deres tracks, hvis skudene praller af, alle andre steder. Et artilleri kan ikke bare kaste granater afsted og bom, så rammer de plet, hver gang, sådan fungerer det bare ikke.
Sørg for at hele kortet er dækket. Fjenden vil strømme igennem udækkede steder og måske foretage et baghold, eller vinde på den billige måde, ved at cappe.
Sidst, men absolut ikke mindst; uanset hvilken kampvogn du er inde på, så spil i samarbejde med dit hold. Hvis I spiller og "jager" som en helhed, er der større sandsynlighed og chance for at I vinder. Så kan forskellige modpacks sige hvad end de vil.

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk